Google+ Followers

Wednesday, March 9, 2011

Kenderaan Satu Roda Terkecil di Dunia

 Jika Anda mengira segway nampak aneh, kehairanan pasti muncul ketika  melirik Solowheel. Inilah kendaraan roda satu terkecil dengan kecepatan 12 km per jam. Apa hebatnya?

Segway merupakan kendaraan elektrik  dengan sistem keseimbangan tersendiri beroda dua. Jika basikal beroda dua di depan dan belakang maka roda segway di kanan dan kiri pengguna. Yang menarik, perusahaan AS malah mengembangkan kenderaan beroda satu, Solowheel dengan energi elektrik 1.000 watt.

Pengguna hanya perlu menaruh kaki di platform kedua sisi roda dan bersandar ke depan untuk bergerak, mengarahkan kaki ke belakang untuk berhenti dan ke kiri ataupun kanan untuk berbelok. Inilah unicycle terkecil di dunia. Bateri ion-lithium yang boleh diisi ulang itu akan melambat jika mulai kehabisan energi.

Solowheel dirancang oleh Shane Chen, 54, yang juga menciptakan 30 produk olahraga melalui perusahaannya sendiri, Inventist. Perusahaan yang terletak di Washington, Amerika Syarikat, mengatakan Solowheel merupakan penemuan paling kecil, paling menakjubkan dan bergerak paling hebat bagi pengguna.

“Ini disebabkan keberadaan sensor gerakan di kiri dan kanan untuk memudahkan mengendalian .Anda pada dasarnya hanya perlu menginjak dan bergerak. Ini sangat mudah digunakan,” kata Chen.

Dengan berat hanya 20 paun, pengguna mampu membawa perangkat ini masuk ke restoran, eskalator dan tempat lain dengan mudah. Solowheel dijual dengan harga 975 poundsterling (Rp13,65 juta).



Got a friend who uses Facebook and Twitter? Invite them and earn RM 1 for every friend who joins and shares a campaign. ada ramai kawan guna facebook dan twitter? jemput mereka dan untung RM1 untuk setiap kawan yang menyertai dan berkongsi kempen ini.Tak guna modal 1sen pun.klik sini untuk menyertai.

No comments:

Post a Comment

Harap anda dapat tinggalkan sedikit komen untuk bertukar pendapat.Penggunaan bahasa lucah dan kasar tidak dibenarkan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget