Wednesday, March 9, 2011

Wajah Perempuan Berusia 700 Tahun

Ingin tahu bagaimana wajah perempuan China yang berumur 700 tahun? Coba tengok foto di samping ini. Inilah temuan mumi terbaru di China, yang secara kebetulan terungkap ketika pekerja sedang membangun jalan di bahagian Timur China baru baru ini.

Yang luar biasa adalah keadaan tubuh si mumi masih sangat bagus. Diperkirakan, perempuan ini adalah pejabat tinggi semasa Dinasi Ming (1368-1644). Dia ditemukan di kota Taizhou, Daerah Jiangsu.

Arkeologi China terkejut dengan bagaimana bagusnya keadaan kulit, rambut, alis, dan wajah si perempuan. Seakan-akan perempuan ini baru meninggal beberapa tahun lalu. Dia mengenakan pakaian dari sutera yang masih terawat.

Mumi ditemukan di dalam kota kayu di kedalaman dua meter dari permukaan tanah. Apa yang dia kenakan dan bagaimana keadaan dirinya memperlihatkan bagaimana kehidupan masa lalu China. Dari hujung rambut hingga hujung kaki, boleh disebutkan keadaan mumi ini sangat lengkap dan baik.

Got a friend who uses Facebook and Twitter? Invite them and earn RM 1 for every friend who joins and shares a campaign. ada ramai kawan guna facebook dan twitter? jemput mereka dan untung RM1 untuk setiap kawan yang menyertai dan berkongsi kempen ini.Tak guna modal 1sen pun.klik sini untuk menyertai.

No comments:

Post a Comment

Harap anda dapat tinggalkan sedikit komen untuk bertukar pendapat.Penggunaan bahasa lucah dan kasar tidak dibenarkan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...