Saturday, April 2, 2011

Banjir Di Selatan Thai: 21 Maut

BANJIR lumpur yang melanda selatan Thailand.

BANGKOK - Seramai 21 orang terkorban, manakala beribu-ribu pelancong asing terkandas di gugusan pulau selatan Thailand selepas rantau itu dilanda bah dan banjir lumpur.

Perkhidmatan kereta ke rantau berkenaan telah dibatalkan dengan tiga lapangan terbang ditutup, termasuk sebuah lapangan terbang utama di Pulau Koh Samui yang merupakan destinasi pelancongan popular. Turut ditutup ialah lapangan terbang Nakhon Si Thammarat dan Surat Thani.

Tentera laut Thailand menghantar empat buah kapal perang yang dilengkapi bot dan helikopter untuk menghantar bekalan asas, selain mengeluarkan pelancong serta penduduk kampung di kawasan-kawasan yang dilanda banjir.


"Tentera darat dan laut bekerjasama untuk membantu mereka yang terkandas. Penduduk yang tinggal di kawasan berlakunya banjir lumpur juga dipindahkan," kata menteri di pejabat perdana menteri, Satit Wongnongtoey.

Hampir sejuta orang terjejas dalam kejadian banjir akibat hujan lebat selama seminggu di selatan Thai. Setakat ini, banjir lumpur dilaporkan berlaku di tiga kawasan di wilayah Krabi. Sekurang-kurangnya 10 terkorban di sebuah kampung manakala 10 yang lain masih hilang.

Ketua Pengarah Jabatan Mitigasi dan Pencegahan Bencana, Wiboon Sangruanpong berkata, adalah terlalu awal untuk membuat anggaran kemusnahan akibat banjir kali ini. Beliau turut memberi amaran bahawa kejadian banjir lumpur dijangka terus berlaku dalam tempoh beberapa hari lagi. - Agensi

No comments:

Post a Comment

Harap anda dapat tinggalkan sedikit komen untuk bertukar pendapat.Penggunaan bahasa lucah dan kasar tidak dibenarkan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...