Tuesday, May 10, 2011

HAIWAN KACUKAN PELIK

Umbukulizard
CICAK UMBUKU

Makhluk ini adalah satu-satunya dalam senarai yang tidak direka untuk alasan praktis, tetapi hanya untuk membuktikan bahawa hal itu boleh dilakukan. Genetik Engineers di Zimbabwe (dahulu Rhodesia) berjaya membuka  untaian DNA cicak Umbuku, cicak sangat kecil dan jarang di Afrika.Di yakini bahawa cicak adalah keturunan dari Pterodactyl, yang kehilangan kemampuannya untuk terbang beberapa juta tahun yang lalu. Sehingga kini  hanya 6 Umbuku terbang ini telah dihasilkan dan disimpan berasingan bagi mengelak risiko akibat pembiakan silang.


Dolion
DOLION
Ini mungkin adalah contoh paling luar biasa teori seberapa jauh ilmu mampu pergi dengan DNA yang moden dan teknik pembiakan silang; dolion adalah persilangan antara singa dan seekor anjing. Untuk menghasilkan haiwan  luar biasa ini(hanya 3 dolions ada di makmal - foto di atas adalah Rex, yang pertama yang pernah dihasilkan), masing-masing untaian DNA dari setiap makhluk harus digabungkan dan dimasukkan kembali ke dalam telur host. Hal ini mirip dengan liger (singa / harimau blasteran) dengan pengecualian yang liger mampu dihasilkan tanpa dimanipulasi dahulu daripada DNA salah satu jenis haiwan.


Fernspider
 LABAH LABAH PAKIS

Labah-labah pakis ialah satu satunya haiwan yang dikacuk dengan tumbuhan. Pada saat penulisan ini adalah satu-satunya haiwan yang telah berjaya dikacukkan dengan tanaman. labah-labah adalah persilangan antara labah-labah Wolf umum Itali (Lycosa tarantula) dan ponga pakis (Cyathea dealbata). Tujuan  kacukan aneh ini adalah untuk mempelajari tahap kelangsungan hidup labah-labah dengan penyamaran tersendiri berbanding  yang tidak dikacuk dalam siri kajian tentang Seleksi Alam di Massey University di New Zealand.  


Lemurat
 LEMURAT

Banyak wanita Cina yang kaya sedang mencari alternatif dan haiwan kesayangan eksotis untuk mempamerkan kekayaan mereka. Hal ini telah menyebabkan sejumlah syarikat China membuat kajian perubatan dan saintifik untuk bersaing untuk sumber pendapatan baru dengan menghasilkan haiwan kacukan silang. Yang paling berjaya (secara kewangan) setakat ini telah mencipta Cat lemur. Binatang ini (seperti namanya) ialah persilangan antara lemur dan kucing.Dengan mengekalkan ciri bulu lembut kucing dan warna, tetapi mempunyai ekor bergaris dan mata kuning yang biasanya dijumpai pada sebuah lemur. Binatang ini lebih ganas dari kucing biasa namun umumnya tidak lebih berbahaya daripada anjing Chihuahua. Nama saintifik untuk kacukan baru ini ialah Prolos Fira.

mijie : Pengubahsuaian genetik tanaman dan haiwan telah menimbulkan banyak perdebatan dalam beberapa tahun terakhir ini. Walaupun potensi bahaya dari beberapa pengubahsuaian, saintis terus menguji dan menghasilkan beberapa organisma yang baru dan mengejutkanMacam macam idea manusia mengubah suai ciptaan tuhan yang sudah sempurna.Tidak mustahil akan muncul pula penyakit penyakit baru akibat dari pengubahsuaian fitrah binatang ini. 

Got a friend who uses Facebook and Twitter? Invite them and earn RM 1 for every friend who joins and shares a campaign. ada ramai kawan guna facebook dan twitter? jemput mereka dan untung RM1 untuk setiap kawan yang menyertai dan berkongsi kempen ini.Tak guna modal 1sen pun.klik sini untuk menyertai.
Jana pendapatan sambilan dengan churpchurp-tanpa modal.Setiap satu klik di bayar 20sen






No comments:

Post a Comment

Harap anda dapat tinggalkan sedikit komen untuk bertukar pendapat.Penggunaan bahasa lucah dan kasar tidak dibenarkan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...