Saturday, March 19, 2011

8 ROBOT PINTAR PENYELAMAT MANGSA GEMPABUMI

Akibat paling parah dari suatu bencana alam adalah tingginya angka korban manusia. Hanya mengharapkan bantuan dari pemerintah atau Team SAR tentu tak cukup, sampai masanya kita beralih ke sahabat manusia, Robot.Posting kali ini mengenai robot-robot yang dirancang untuk menyelamatkan manusia, mari kita lihat 8 robot yang luar biasa ini.

1. RoboCue, the Tokyo Fire Department's Rescue-'Bot


Jika anda berpikir robot ini sedang mencekik salah satu mangsa- tentu tidak, sebenarnya robot ini sedang menarik mangsa (dalam simulasi) ke atas tandu. Robot idea Departemen Pemadam Kebakaran Tokyo ini direka untuk mencari dan menyelamatkan mangsa bencana alam. Menggunakan sensor ultrasonik dan kamera inframerah untuk mencari manusia, robot ini malah dilengkapi tabung oksigen.

2. The 26-Foot-Long Snakebot


Direka oleh Satoshi Tadokoro untuk mencari mangsa di celah celah runtuhan bangunan, kemampuannya tak diragukan, mampu melalui tempat dengan sudut-sudut tajam, mendaki lokasi yang condong 20 darjah, melalui celah-celah kecil, dan dengan kamera "mata,"Snakebot mampu mengirim kembali foto-foto yang membiarkan penyelamat mengetahui situasi di dalam kawasan bencana.

3. Robotic Safety Crawler


 Eh ini bukan keranda beroda lah, pada dasarnya robot ini diciptakan untuk mengangkut mangsa dari kawasan runtuhan ke kawasan yang selamat.

4. The Roller-Skating Rescuer


Profesor Shigeo Hirose di Tokyo Institute of Technology memiliki tiga bot yang berbeza untuk misi menyelamat, masing-masing dirancang untuk tujuan yang sedikit berbeza. Yang pertama adalah robot ular. Yang kedua adalah versi yang sedikit lebih keras dari ular-bot - masih seperti ular, tapi dengan telapak bukannya roda dan eksterior yang lebih keras, tahan terhadap debu dan air dan mampu menangani keadaan yang lebih rumit. Tetapi satu yang benar-benar menarik adalah yang ketiga, yang meneliti biologi organik untuk mengtahui kaedah mana yang terbaik. Ketika bergerak di atas medan sangat tidak rata, kaki cenderung bekerja dengan baik. Tapi di kawasan datar, penggunaan roda lebih diutamakan- lebih cepat, memerlukan tenaga lebih sedikit, dan lebih stabil. Jadi Hirose merancang kaki konversi cerdas yang dapat berubah menjadi roda apabila diperlukan, dan kemudian menggerakan dirinya dengan gerakan yang diilhamkan oleh rollerskating.

5. The Breath-Sensor


The Quince adalah sebuah robot kecil tetapi unik dari Chiba Institute of Technology. Hanya sebesar "kereta mainan," Quince dilengkapi dengan empat set roda, dilengkapi dengan telapak, dan enam motor elektrik. Ia juga memiliki lengan bermotor dapat membuka gagang pintu dan memberikan makanan atau persediaan lainnya. Tapi  menariknya adalah di sensor-nya. Quince memiliki sensor inframerah serta sensor karbon-dioksida, yang digunakan untuk mengesan nafas manusia dan suhu tubuh.
6.  Kinect-Powered Rescue-Bot


Peminat game pasti tak asing dengan Kinect, tapi di tangan para mahasiswa University of Warwick Inggris, Kinect digunakan untuk robot ini, Pencari jangkauan Kinect memberikan peta kedalaman yang tepat dalam 3-D, yang  sangat berharga dalam membantu penyelamatan menemukan mangsa. Robot ini bukan robot penyelamat namun lebih ke arah pemandu- mampu masuk tempat tidak terjangkau oleh manusia , dan mebantu proses penyelamatan.

7. Humanoid BEAR Medic-Bot


BEAR (Battlefield Extraction-Assist Robot) dibuat oleh the U.S.'s Vecna Robotics. Robot ini adalah robot humanoid maksudnya lebih menyerupai manusia. Sistem ini menggunakan dua tapak bebas untuk masing-masing "kaki," yang memungkinkan semua jenis gerakan khusus dan kemampuan untuk mengubah tinggi dengan berdiri di atas "berlutut" atau "pinggul" atau "kaki." Vecna ​​berharap militer AS akan mengambilnya untuk digunakan dalam semua situasi berbahaya.

8.  Near-Indestructible, Ultra-Cheap RoachBot


Robot ini bernama Dash dibuat oleh profesor biomimetics di Universitas Berkeley. Robot ini di inspirasi oleh serangga (Kecoak) dan sangat murah (hanya beberapa dollar perunit), dibuat dari beberapa barang terbuang. Dilengkapi dengan peralatan asas, kamera dari handphone dan chip wifi. Robot ini sangat cepat, bergerak 5 kaki persaat, dan bodi-nya sangat kuat (Dijatuhkan dari ketinggian 10 kaki pun tak rosak). Untuk operasi penyelamatan dengan kos terbatas, Dash mampu melakukannya.

Got a friend who uses Facebook and Twitter? Invite them and earn RM 1 for every friend who joins and shares a campaign. ada ramai kawan guna facebook dan twitter? jemput mereka dan untung RM1 untuk setiap kawan yang menyertai dan berkongsi kempen ini.Tak guna modal 1sen pun.klik sini untuk menyertai. Jana pendapatan sambilan dengan churpchurp-tanpa modal.Setiap satu klik di bayar 20sen.

No comments:

Post a Comment

Harap anda dapat tinggalkan sedikit komen untuk bertukar pendapat.Penggunaan bahasa lucah dan kasar tidak dibenarkan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...