Tuesday, May 10, 2011

Lagak mewah untuk menipu

KOTA BHARU – Sepasukan anggota polis dari Jabatan Siasatan Jenayah Komersial, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Bharu berjaya menahan seorang lelaki yang dipercayai terbabit kes penipuan dengan kerugian RM24,000 di sebuah hotel di sini, petang kelmarin.


Lelaki berusia 28 tahun itu ditahan pada jam 2 petang, bersama sebuah telefon bimbit, iPod, kad mesin pengeluaran wang automatik, kad kredit dan pelbagai kad nama dipercayai digunakan untuk tujuan menipu individu di sekitar daerah ini.

Turut ditemui, sebuah televisyen milik hotel, set golf dan sebuah Pajero bernombor pendaftaran WCN 8235 yang disewa suspek dengan kadar RM250 sehari.

Timbalan Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Superintenden Idris Abdul Rafar berkata, suspek sebelum itu menyamar sebagai pemilik hotel sebelum ke kaunter meminta kunci bilik dan wang tunai RM100 dari kakitangan hotel.

Katanya, bagaimanapun selepas menyedari penyamaran itu, pekerja berkenaan menghubungi polis sebelum mereka bertindak menyerbu bilik tersebut, Ahad lalu.

“Kami menerima enam laporan terhadap suspek yang bergiat aktif menipu orang ramai dengan menggunakan nama-nama orang kenamaan seperti Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Awang Adek Husin, sejak Mac lalu,” katanya.

Menurutnya, lelaki dari Taman Uda Murni, Kota Bharu itu menggunakan modus operandi, menyamar sebagai pembantu peribadi Datuk Awang sebelum masuk ke sekolah dan menawarkan penjualan komputer riba serta telefon bimbit dengan harga murah.

“Satu daripada laporan yang diterima membabitkan penipuan berjumlah RM13,950 wang tunai yang dikreditkan ke dalam akaun peribadi suspek oleh seorang guru penolong kanan sebuah sekolah, di sini,” katanya. Idris berkata, suspek yang mengamalkan gaya hidup mewah itu juga adalah individu sama yang pernah menjalani hukuman penjara 36 bulan di Penjara Pengkalan Chepa, di sini kerana kes sama.

Siasatan awal polis mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan itu mendapati lelaki tersebut mengaku melakukan kesemua penipuan terbabit.

Suspek yang berdepan hukuman penjara maksimum 10 tahun dan sebatan itu, kini ditahan reman empat hari bermula semalam. - SH

Got a friend who uses Facebook and Twitter? Invite them and earn RM 1 for every friend who joins and shares a campaign. ada ramai kawan guna facebook dan twitter? jemput mereka dan untung RM1 untuk setiap kawan yang menyertai dan berkongsi kempen ini.Tak guna modal 1sen pun.klik sini untuk menyertai.
Jana pendapatan sambilan dengan churpchurp-tanpa modal.Setiap satu klik di bayar 20sen

No comments:

Post a Comment

Harap anda dapat tinggalkan sedikit komen untuk bertukar pendapat.Penggunaan bahasa lucah dan kasar tidak dibenarkan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...