Wednesday, May 11, 2011

RESEPI DAJAL : KEK CAMPUR WAIN


JERANTUT - Penggunaan bahan meragukan dalam pembuatan kek, menyebabkan sijil halal sebuah kedai kek di sini, ditarik balik, semalam.

Pegawai Bahagian Penyelidikan dan Penguatkuasaan Pejabat Agama Islam Daerah (PAID) Jerantut, Dahalan Mohamed berkata, penarikan semula sijil halal yang dikeluarkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) itu dilakukan setelah pemeriksaan mendapati premis itu melanggar arahan penyediaan makanan Islam.
Menurutnya, pemeriksaan di bahagian dapur premis dilakukan pada 25 April lalu setelah pemilik premis berhasrat untuk memperbaharui sijil halal.

Katanya, bagaimanapun ketika pemeriksaan dilakukan terdapat sebotol ‘wine vineger’ diletakkan bersekali dengan pelbagai bahan pembinaan kek lain.

“Penggunaan bahan tersebut antara yang meragukan, justeru Mesyuarat Panel Pengesahan Tanda Halal Negeri Pahang Kali Ke 4/2011 lalu memutuskan untuk menarik semula sijil halal dikeluarkan.

"Premis menyalahi garis panduan bagi Premis Makanan dan Restoran Hotel, di bawah Perkara 2.6 Keperluan Premis Makanan. Ia menyatakan arak dan ramuan berunsur arak tidak dibenarkan sama sekali berada di kawasan dapur dan premis restoran halal," katanya dalam Operasi Penarikan Sijil Pengesahan Tanda Halal Negeri Pahang, di premis terlibat semalam.

Dahalan berkata, ‘wine vineger’ yang dijumpai diletakkan pengusaha premis bersekali dengan pelbagai bahan pembuatan kek lainnya difahamkan bertujuan untuk menjadikan produk lebih sedap dan tahan lama, namun pengusaha gagal mematuhi arahan dan sensitiviti pengguna Islam di daerah ini.

Sementara itu, Pembantu Hal Ehwal Islam PAID, Zakaria Khalid berkata, penarikan sijil pengesahan tanda halal itu juga turut menetapkan pemilik premis juga dilarang mengguna dan mempamerkan logo halal, dan jika tetap digunakan tindakan undang-undang akan dikenakan.

Menurutnya, penarikan dilakukan PAID itu antara kes pertama di Jerantut bertujuan untuk menyedarkan pemilik premis perniagaan makanan, agar lebih peka kepada penyediaan makanan bagi menjaga sensitiviti pengguna Islam.

“Ia juga untuk menyedarkan orang ramai terhadap isu halal haram yang wajib diketahui dalam penyediaan makanan seharian, yang turut berkaitan dengan Hub Halal Nasional. "Bagaimana pun, pemilik premis boleh membuat permohonan baru untuk mendapatkan sijil pengesahan tanda halal Negeri Pahang yang baru jika terus berminat," katanya.

Zakaria berkata, dengan operasi dilakukan dapat meningkatkan kesedaran orang ramai dan pengusaha premis makanan terhadap pentingnya penyediaan makanan mengikut garis panduan ditetapkan.

Beliau berkata, orang ramai perlu lebih peka dan menyedari pentingnya untuk menjauhi makanan meragukan dan haram, kerana boleh beri masalah kesihatan selain timbulkan perkara negatif lain. - SH

MIJIE : Aku pelik la kenapa media tidak menyiarkan nama kedai dajal yang menipu umat islam macam ni.Tauke kedai yang sudah berpuluh tahun tinggal bersama orang islam di negara ini masih jahil tentang pemakanan umat islam.Langsung tak menghormati umat islam- tau nak untung saja.Kerajaan sepatutnya menyiarkan nama tauke dajal macam ni supaya umat islam boleh memulaukan terus peniaga yang sanggup mempersendakan agama orang lain demi keuntungan.

Got a friend who uses Facebook and Twitter? Invite them and earn RM 1 for every friend who joins and shares a campaign. ada ramai kawan guna facebook dan twitter? jemput mereka dan untung RM1 untuk setiap kawan yang menyertai dan berkongsi kempen ini.Tak guna modal 1sen pun.klik sini untuk menyertai.
Jana pendapatan sambilan dengan churpchurp-tanpa modal.Setiap satu klik di bayar 20sen

No comments:

Post a Comment

Harap anda dapat tinggalkan sedikit komen untuk bertukar pendapat.Penggunaan bahasa lucah dan kasar tidak dibenarkan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...