Sunday, May 15, 2011

SOSEJ BANGKAI BABI

Kementerian Kesihatan sedang menjalankan siasatan berhubung laporan sebuah televisyen tempatan berkaitan isu babi yang telah mati yang digunakan untuk menghasilkan makanan yang terproses.

Pengarah Kanan Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan, Kementerian Kesihatan, Noraini Mohd Othman, berkata pihaknya memandang serius perkara itu dan sekiranya laporan itu berasas, pihak yang terlibat boleh diambil tindakan di bawah Seksyen 13A Akta Makanan 1983.

“Seksyen 13A memperuntukkan larangan penyediaan atau penjualan makanan yang mengandungi binatang atau sayuran yang berpenyakit, kotor, reput atau bangar, apa-apa bahagian binatang yang tidak sesuai untuk dijadikan makanan dan hasil binatang yang sudah mati selain kerana disembelih atau sebagai binatang buruan.

“Mana-mana orang yang melanggar seksyen tersebut adalah melakukan kesalahan dan jika sabit kesalahan, boleh dikenakan denda tidak melebihi lima puluh ribu ringgit atau penjara tidak melebihi lapan tahun atau kedua-duanya,” katanya dalam satu kenyataan akhbar.

Noraini berkata orang ramai yang mempunyai maklumat berkaitan dengan perkara itu supaya menyalurkan maklumat itu menerusi laman web bahagian itu di http://fsq.moh.gov.my atau emel fsq-division@moh.gov.my.

“Kami tidak akan berkompromi berkaitan isu keselamatan makanan dan berharap orang ramai tidak khuatir dengan makanan yang ada di pasaran kerana Kementerian Kesihatan sentiasa memantau tahap keselamatan makanan yang dijual,” katanya.

Isu itu tercetus apabila NTV7 dalam Edisi Siasat Mandarin baru-baru ini mendakwa penternak babi di Tanjung Sepat, Selangor, menjual bangkai haiwan berkenaan untuk menghasilkan makanan seperti sosej, daging salai, dim sum dan pau.

Got a friend who uses Facebook and Twitter? Invite them and earn RM 1 for every friend who joins and shares a campaign. ada ramai kawan guna facebook dan twitter? jemput mereka dan untung RM1 untuk setiap kawan yang menyertai dan berkongsi kempen ini.Tak guna modal 1sen pun.klik sini untuk menyertai.
Jana pendapatan sambilan dengan churpchurp-tanpa modal.Setiap satu klik di bayar 20sen

No comments:

Post a Comment

Harap anda dapat tinggalkan sedikit komen untuk bertukar pendapat.Penggunaan bahasa lucah dan kasar tidak dibenarkan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...